Mikä on yksi helpoimmista tavoista parantaa yrityksen kilpailukykyä ja kannattavuutta? Monissa tapauksissa vastaus on henkilöstövuokraus.
Henkilöstöpalvelualan yrityksenä olemme asiakkaidemme luotettava kumppani ja olemassa siksi, että käsiimme voi huoletta jättää kaikki henkilöstöön liittyvät työtehtävät. Henkilöstövuokrauksen avulla pyrimme kaikin tavoin helpottamaan asiakasyritystemme työtaakkaa.
Kun kaikki työntekijöihin liittyvät velvollisuudet on ulkoistettu meille, voi yritys keskittyä täysillä omaan ydinosaamiseensa.
Meillä asiakasyrityksen yhteyshenkilönä sekä vuokratyöntekijän esihenkilönä toimii HR-konsultti. Se, mitä HR-konsultin työnkuvaan yhteistyön aikana kuuluu ei välttämättä ole vuokratyötä harkitsevalle yritykselle täysin selkeää, joten halusimme avata yhteistyön vastuualueita tarkemmin.
Lue siis alta, miten teidänkin yrityksenne voi helpottaa arkeaan aloittamalla yhteistyön kanssamme!
Kun olemme löytäneet oikean työntekijämatchin, tekee konsultti hänen kanssaan työsopimuksen. Tärkeää on, että meillä on tiedossa työnimike, jolla työntekijä tulee työskentelemään, sillä se tulee työsopimukseen.
Muuta työsopimuksessa huomioitavaa on koeaika, joka on määräaikaisessa työsuhteessa aina puolet työsuhteen pituudesta. Koeajan pituus voi olla enintään kuusi kuukautta. Jos määräaikaisuus uusitaan, ei tähän voi enää koeaikaa laittaa. Tämä on tärkeää huomioda esimerkiksi koeaikapurkuja ajatellen.
Konsulttimme myös perehdyttää työntekijän työnantajan – eli Folkan- asioihin, mm. tuntimerkintöihin, poissaoloilmoituksiin, tapaturman sattuessa mm. ilmoitusten tekemisiin, asiakkaan mahdollisesti antamiin tapoihin toimia heillä.
Kun työntekijä on aloittanut työt asiakasyrityksessä, on konsulttimme yhteydessä niin työntekijään kuin asiakasyritykseen säännöllisesti. Kannustamme palautteen antoon puolin ja toisin!
Jos työpaikalla ilmenee mitä tahansa ongelmia (mm. myöhästymiset, lisääntyneet poissaolot, työlaadun heikentyminen, häiriköinti, kiusaaminen, työturvallisuuden laiminlyönti), on hyvä kertoa konsultille pikaisesti, jotta voimme puuttua näihin heti alkuunsa.
Folkan konsultti on työntekijän esihenkilö, joten huomautukset, koeaikapurut ja irtisanomiset kuuluvat meidän työtehtäviimme. Tämä on seikka, josta saamme paljon kiitosta sen helpottaessa asiakasyritystemme omaa työtä huomattavasti.
Käymme työntekijöidemme kanssa myös varhaisen välittämisen keskusteluja kehittämämme mallin mukaan. Tämä on työkalu, jonka avulla huolehdimme työntekijöidemme hyvinvoinnista ja voimme tarvittaessa puuttua esimerkiksi sairaspoissaoloihin ja muihin toistuviin poissaoloihin.
Poissaolojen hyväksyminen kuluu myös konsultin työtehtäviin ja tämän takia meidän on tärkeä tietää, jos työntekijä on esimerkiksi ns. pekkasella. Pekkasilla tarkoitetaan joihinkin työehtosopimuksiin sisältyvää menettelyä, jossa työntekijä ansaitsee palkallista vapaata perustuen työajan pituuteen. Jos asiakkaalla on mm. sovittuja pekkasia (mm. pyhien aikaan), tai tuotanto on seisokissa, nämä on hyvä ilmoittaa konsultille etukäteen (voidaan laittaa työsopimukseen).
Huomioitavaa on, että jos työsopimuksessa on kirjattu työajaksi esimerkiksi 40 h/viikko, niin ns. tyhjiä päiviä ei saisi olla (palkanmaksuvelvollisuus).
Konsulttimme myös päättävät työsuhteen ja kirjoittavat työtodistuksen.
Entäpä mitkä ovat asiakasyrityksen tehtävät, jotta työsuhteen aloitus ja jatko työntekijän kanssa sujuu mahdollisimman kitkatta?
Ensi alkuun tarvitsemme tiedon, mihin tehtävään työntekijä tulee (työnimike), palkka, työsuhteen kesto ja muut mahdolliset työtä koskevat asiat. Kun työntekijä aloittaa, on vastaanotto, perehdytys ja opastus työpaikan toimintoihin asiakasyrityksen vastuualueella.
Asiakkaalla on työnjohto-oikeus ja velvollisuus työn valvontaan tiloissa, joissa työ suoritetaan. Palautteen- niin positiivisen kuin rakentavankin – anto sekä työntekijälle että konsultille on myös tärkeää.
Koska varsinaista työntekoa valvovana asiakkaallamme on paras tieto työn sujuvuudesta, antaa asiakas myös – työntekijän näin halutessa – kommentit konsultille työtodistusta varten.
Kun yhteistyö on toimivaa, voidaan ongelmatilanteilta välttyä kun tiedetään, missä mennään. Tapaturmat vähenevät ja aikaa sekä rahaa säästyy kun tilanteisiin voidaan puuttua heti.
Työsuhteen sujuva alku on tärkeää työhön sitoutumisen kannalta. Työntekijä pääsee paremmin sisälle työhön / yritykseen, kun saa hyvän perehdytyksen sekä palautetta. Korostamme palautteen annon – myös sen positiivisen!- merkitystä, sillä se kasvattaa työntekijöiden motivaatiota. Meille on tärkeää, että työntekijämme tietävät olevansa arvokkaita työyhteisön jäseniä ja että konsultin ja työnjohdon välillä käydään aktiivista yhteydenpitoa.
Työnantajamielikuva on jotakin, mitä ei voi ostaa, vaan se ansaitaan. Kun työntekijäkokemus on positiivinen jo hakuprosessista lähtien, parantaa se yrityksen kilpailukykyä käsi kädessä työnantajamielikuvan kanssa.