Tänä päivänä puhutaan paljon piilotyöpaikoista, mutta mistä nämä piilotetut työpaikat sitten oikein löytää? No esimerkiksi LinkedInistä, eli tuttavallisemmin Linkkarista!
LinkedIn voi tottumattomalle käyttäjälle tuntua pelottavalta some-kanavalta. LinkedInistä hyötyäkseen ei kuitenkaan tarvitse olla asialleen omistautunut henkilöbrändääjä tai edes virallisesti työnhakijamarkkinoilla. LinkedInin kautta saa näkyvyyttä, työelämävinkkejä, apua, ammatillisen osaamisen kehitystä sekä hyödyllisiä verkostoja. Työnhakijalle LinkedIn-verkoston tarjoama näkyvyys sekä konkreettiset työpaikkailmoitukset ovat erittäin tehokas keino työllistyä.
LinkedIn toimii digitaalisena CV:nä ja työnhaussa onkin yleistynyt käytäntö, jossa voit hakea työpaikkaa pelkästään jakamalla LinkedIn profiilisi. Tästäkin syystä on siis äärimmäisen tärkeää, että profiilisi on ajan tasalla ja herättää välittömästi potentiaalisen työnantajan kiinnostuksen.
Ennen kuin lähdet tositarkoituksella etsimään itsellesi seuraavaa työpaikkaa tai aktivoidut LinkedIn-käyttäjänä, kannattaa aloittaa laittamalla profiilin perusasetukset kuntoon. Ja vaikka olisitkin jo kokenut kettu Linkkari-areenalla, kannattaa alla olevat vinkit silmäillä läpi, pientä parantamisen varaa saattaa aina löytyä.
Taustakuva on ensimmäinen asia, joka LinkedIn-profiilissasi kiinnittää huomion ja on näin ollen erinomainen paikka viestiä joko omasta yrityksestäsi tai persoonastasi. Voit myös kertoa sen kautta sinulle tärkeää viestiä. Sininen oletuskuva on tylsä ja persoonaton, ethän halua antaa sellaista ensivaikutelmaa?
Profiilia on helpompi jakaa ja annat itsestäsi ammattimaisemman kuvan, kun osoitteenasi on vain nimesi. Osoitteen tulisi siis olla muotoa ”linkedin.com/in/maija-meikalainen.” Osoitetta pääset editoimaan profiilisivun oikeassa yläreunassa sijaitsevan ”Edit public profile & URL”-linkin kautta, ”Edit your custom URL”-otsikon alta.
Toisin kuin passikuvassa, LinkedInin profiilikuvassa ei ole minkäänlaista virallista ohjeistusta kasvojen ilmeiden, värien tai asusteiden suhteen. Kiinnitä kuitenkin erityistä huomiota kuvan laatuun, ammattivalokuvaajan ottama kuva erottuu aina edukseen. Profiilikuva herättää katsojassa mielikuvia persoonastasi, joten mieti, millaisen ensivaikutelman haluat itsestäsi antaa. Edukseen erottautuminen on erittäin hyvä asia, kunhan teet sen tyylillesi uskollisesti.
Monesti vastaan tulee profiili, jossa kuvan kohdalla näkyy pelkkä LinkedIn-avatar. Tämä harvoin on tarkoituksellista, vaan kuva-asetus on jäänyt vääräksi. Profiilisi näkyvyyttä pääset hallinnoimaan samasta paikasta kuin personoit osoitettakin, eli profiilisivun oikeassa yläreunassa sijaitsevan ”Edit public profile & URL”-linkin kautta.
Tämä on se kohta, joka näkyy nimesi alla, kun esimerkiksi kommentoit muiden keskusteluun. Riippuen siis siitä, mikä agendasi LinkedInissä on, mieti tähän osuva ja napakka sisältö. Sen sijaan, että laittaisit tähän vain tittelisi, voit avata tarkemmin sitä, mitä oikeasti teet tai millaista lisäarvoa pyrit muille tuottamaan.
Tämä kohta näkyy monille, joten tähän sijoitetulla tekstillä voit jäädä hyvin mieleen ja erottua. Monella työnetsijällä tässä kohdin lukee vain ”looking for new opportunities”, joka ei potentiaalisille työnantajille kerro mitään. Avaa tarkemmin sitä, millaista työtä ja millä toimialalla etsit. Ole kompakti ja selkeä, tuo vahvuutesi esille.
Päivitä ajantasaiset yhteystietosi ”Contact info”-kohtaan. Olit LinkedInissä sitten yrityksen edustajana tai työnhakijana, lisää tähän ne yhteystiedot, joista haluat sinut tavoitettavan. Voit myös lisätä yrityksesi tai oman verkkosivusi osoitteen.
Mieti sisältö, joka auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi parhaiten. Avaa persoonaasi ja kerro millainen työntekijän, esimiehen tai hakemasi työnkuvan vaatimassa roolissa. Työnhakijana kerro ydinosaamisestasi ja siitä, miten osaamisesi hyödyttäisi tulevaa potentiaalista työnantajaasi. Kerro tulevaisuuden tavoitteistasi ja urahaaveistasi.
Loppuun voit lisätä linkkejä tuottamaasi sisältöön, videoihin, verkkosivuihin tai vaikka itseäsi käsitteleviin artikkeleihin. Lisää myös yhteystietosi, jotta sinut on helppo tavoittaa, jos etsit aktiivisesti töitä. Tee tekstistä helposti luettavaa jäsentelemällä se ranskalaisilla viivoilla tai vaikkapa kuvaavia emojeita käyttäen.
Pelkkä titteli ei kerro paljoa, joten avaa työtehtäviesi sisältöä yksityiskohtaisemmin ja kerro erityisesti saavutuksistasi! Kerro parilla lauseella myös työnantajayrityksestäsi. Etsi työnantaja nimellä LinkedInin yrityssivuista ja linkitä suoraan siihen – varmista myös, että kyseessä on varmasti oikea yritys esimerkiksi logoa katsomalla.
Molempi parempi. Käytä profiilisi pääkielenä sitä, jota työssäsi useimmiten käytät. On kuitenkin fiksua kääntää samat asiat – vaikkapa tiivistettynäkin - englanniksi, sillä LinkedInin käyttöliittymä ei toimi suomeksi. Englannin kieli helpottaa profiilisi löytämistä hauissa.
LinkedInissa tärkeimpiä avainsanojat ovat ne, jotka liittyvät ammattiosaamiseesi, kuten esimerkiksi sales, marketing, customer service ja niin edelleen. Avainsanojen tärkeys korostuu erityisesti suorahaun (headhunting) yhteydessä. Suorahaussa rekrytoijat etsivät aktiivisesti sopivaa osaajaa avoimena olevaan työpaikkaan. Varmista siis, että käytät omaa ammattiosaamistasi tärkeimmin kuvaavia avainsanoja profiilissasi, niin tulet löydetyksi hakukoneissa!
Tämä on jo edistyneemmän tason Linkkaroimista, mutta kirjalliset suositukset osaamisestasi ovat LinkedIn-profiilille kultaa.
Kun edellä mainitut asiat ovat kunnossa, oletkin valmis viemään työurasi uudelle tasolle LinkedInin tarjoamien mahdollisuuksien maailmassa! Osallistu keskusteluihin, verkostoidu rohkeasti ja jaa omaa osaamistasi muille.